Gedragscode (vrijwillige) medewerkers

Veel grenzen in het contact tussen vrijwilligers en minderjarige leden/deelnemers aan de activiteiten van Gemini zijn niet eenduidig. Het ene kind wil even op schoot zitten als het troost zoekt, het andere kind heeft behoefte aan een aai over de bol en weer een ander kind vindt het niet prettig om aangeraakt te worden. Hierover kunnen nooit exacte grenzen worden afgesproken die voor alle kinderen en in alle situaties gelden. Dat is maar goed ook, want voor veel kinderen is dichtbij zijn en lichamelijk contact een voorwaarde om te groeien. Maar er is wel één heel duidelijke grens en dat is de grens dat seksuele handelingen en – contacten tussen (jong) volwassen vrijwilligers en minderjarigen absoluut ontoelaatbaar zijn!

Binnen Gemini hebben wij daarom voor al onze vrijwilligers een gedragscode opgesteld. Regels die bijdragen aan een open, transparante en veilige omgeving voor kinderen én vrijwilligers. Wanneer je bij ons als vrijwilliger aan de slag gaat, vragen wij je deze gedragscode te ondertekenen. Hiermee verklaar je dat je de gedragscode kent en volgens de gedragscode zult handelen.

klik hier voor PDF document Gedragscode.